19. nov. 2012

Hav en god dag

Er overskriften på en artikel jeg lige har siddet og læst, over morgenkaffen (I know, den sundeste morgenmad der findes, hmm...). Artiklen er skrevet af Karen-Marie Lillelund (hun er klummeskribent for gratis magasinet Kulør) 
Artiklen handler om venlighed, både privat, på arbejdet og i det offentlige rum, og om at der er to typer af venlighed, der er den ægte venlighed, altså den venlighed hvor man bare bliver i godt humør, og så er der den påklistrede venlighed, her giver hun et godt eksempel på den, som er, når en person afslutter en sætning med: "Hav en god dag" og det til trods for at mange gange bliver denne sætning brugt, af personer der ikke engang kender en, fx hvis man er ude og handle, er det tit man først hører ekspedienten ønske kunden foran en i køen en god, og så får man den selv, hvorefter når man er på vej ud af butikken hører ekspedienten, ønske personen der stod bag en i køen, en god dag også... Altså... Så bliver venligheden lidt for påklisteret, efter min mening.

Hvad er det så lige jeg vil med dette blog indlæg, jo jeg vil faktisk bare give hende ret, ret i at der findes disse to typer venligheder. Hvad synes I? 

Pt. er jeg i praktik i en forretning, faktisk en hobbyforretning (wiii mig) og jeg er rigtig glad for det. Men jeg har aldrig pr. rutine ønsket kunder en god dag, efter jeg har afsluttet en handel, jeg har gjort det hvis kunden har fortalt hvor god en dag han/hun har haft indtil nu, men ellers ikke. 

Karen-Marie skriver videre i sin klumme, at den mest irriterende påklisterede venligheds sætning, der stikker dem alle, er sætningen: "Hav en fortsat god dag" og hvorfor så det? Det er det fordi at jeg jo faktisk ikke aner om deres dag har været god (hvilket hun også selv skriver). Jeg kunne ikke være mere enig med hende, for hvad nu hvis kundens dag har været en rigtig mandags dag og alt bare er gået galt fra ende til anden, ja så vil jeg da ikke stå der og ønske hende en fortsat god dag, for så ønsker jeg jo egentligt for hende at hendes dag må fortsætte som den har gjort indtil nu. (og jeg ved da fra mig selv, at jeg kun bliver mere irriteret, hvis jeg har en rigtig mandags dag, og så at der kommer en og ønsker mig en fortsat god dag) Så nej jeg har aldrig brugt den sætningen når jeg står bag disken... Kommer heller ikke til det. Vi har før snakket om dette emne nede i butikken, og det er ikke kun mig der ikke bruger den sætning.

Ja, jeg synes faktisk også det er høfligt at se folk i øjne når man snakker med dem, handler med dem osv. Noget der godt kan irritere mig som kunde, er hvis en ekspedient ikke ser mig i øjne når han/hun taler til mig, eller jeg taler til ham/hende... Det er da ren høflighed, ikke?

Er jeg, Karen-Marie og sikkert også andre helt galt på den? Eller hvad mener du? 

Du må endelig ikke set dette som et surt opstød, for sådan er det ikke ment, det er blot et udtryk for min personlige mening. Og så for at hører hvad I andre synes?


1 kommentar:

  1. Jeg sys også det er trælst at nogen ønsker mig en fortsat god dag, og jeg bare har en lorte dag. Sys også det er trælst når man hører en ekspedient pr. rutine ønske alle kunder en god dag...

    Kan godt lide når man ser hinanden i øjnene, når man snakker sammen.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...